welkom

welkom

zaterdag 5 december 2009

vervolg avatarreview

Het kwam in deze code wederom niet uit zijn verf, niet alleen vanwege de bugs, maar ook vanwege de onbalans in de moeilijkheidsgraad van het spel. Zo waren er stukken in verschillende missies waarbij de vijanden oneindig blijven ‘verschijnen’. Schiet je ze neer dan staan ze enkele seconden hierna weer op de zelfde plek te schieten alsof ze uit de hemel komen vallen, wat het spel erg moeilijk en frustrerend maakte om doorheen te worstelen. Het is wederom duimen dat Ubisoft ook deze ‘bugs’ aanpakt.




Ondanks dat is de spelwereld die je kunt verkennen erg aardig. De verschillende locaties die je meerdere malen bezoekt en vrijspeelt ogen allemaal anders en zitten boordevol met de machtige planten en dieren die James Cameron en zijn productieteam voor het spel hebben bedacht. Niet alleen zien deze er allemaal uniek en interessant uit, ze doen ook allemaal iets speciaals, bijvoorbeeld de gigantische vleesetende planten, die je beter kunt omzeilen als mens, maar de Na’Vi levenskracht terug kunnen geven. De wezens in het spel delen een speciale band met de Na’Vi en veel van de monsters die je tegenkomt zul je kunnen gebruiken als ‘voertuig’ als je een Avatar speelt. De menselijke troepen zullen een assortiment aan voertuigen zoals buggy’s, boten en grote robots gebruiken om zich te verdedigen tegen de vijandelijke wereld van Pandora. Elk gebied heeft zijn eigen set aan ‘uitdagingen’ die ook nog eens door de speler uitgevoerd kunnen worden.

Mens of Na’Vi en multiplayer

Het contrast tussen beide verhalen die de speler kan ervaren in het spel is redelijk groot. De Na’Vi zijn namelijk razendsnelle en krachtige wezens, maar gebruiken primitieve wapens en moeten de hulp van omgeving en wezens gebruiken om een tactisch voordeel te krijgen. De menselijke troepen zijn meestal in grote getale en hebben de monsterlijke machines en ondersteuning van gigantische luchtforten die een spervuur aan dodelijk wapentuig kunnen regenen op de vijanden. Beide hebben net een andere stijl van spelen die ze de moeite waard maakt om beide uit te proberen.

Hoewel we niet al te veel van het verhaal meegemaakt hebben voordat onze vroege code van het spel onspeelbaar werd, kunnen we vertellen dat een flink aantal karakters uit de films ook terugkeren in de film. Zo zul je met Sigourney Weaver te maken krijgen, die een dokter speelt die de Avatar’s voor je gemaakt heeft en een assortiment aan andere karakters, zoals de moordlustige Commander Falco. Ook de Na’Vi zelf hebben kleurrijke karakters en uiteraard vertrouwen ze je niet helemaal.

Naast de single-player ervaring zal het spel spelers ook als de Na’Vi of RDA in multiplayer laten spelen. Hier gaat het om bekende locaties uit de single-player campagne waarbij de beide partijen verschillende missiedoelen moeten volbrengen. Bijvoorbeeld het verdedigen van een basis, of simpele capture the flag spelmodi. Erg speciaal of uniek is dit niet te noemen, maar het verlengt het leven van de titel wel aanzienlijk mits de gameplay je bevalt.




Presentatie

De grafische kant van het spel is redelijk in orde. Er zijn flink wat lage resolutie textures te vinden, maar als je dat aftekent tegen het feit dat de spelwereld zoveel detail en unieke planten en wezens heeft, is dat misschien niet zo erg meer. Het geheel oogt aardig, maar ook niet geniaal. Het zal zonder twijfel goed genoeg zijn om de fans van de films genoeg herkenbaars te bieden zodat de twee netjes aan elkaar gekoppeld kunnen worden. We hadden het net iets beter verwacht, maar misschien is het de 3D techniek die Ubisoft om obscure redenen in het spel gebouwd heeft (voor mensen met een 3D televisie) die er ook voor zorgt dat er wat ruwe rekenkracht behouden moet worden voor als deze modus aangezet wordt. De stemmen kunnen we ook niet geniaal noemen, maar het zijn dan ook voornamelijk niet de acteurs uit de film die daar hun steentje aan bijdragen. De menupresentatie is echter netjes en de spelwereld is zo levendig en uniek dat de paar ruwe textures best over het hoofd gezien mogen worden.

Vooruitzicht

Hoewel we momenteel nog niet kunnen zeggen dat de Avatar videogame een grensverleggende game wordt, zal het een leuke ervaring zijn voor gamers die uitkijken naar de film. De spelwereld en karakters zullen bekend voorkomen en een leuke diepgaande spelwereld bieden die op twee manieren te beleven is. De talloze bugs die het spel in deze vroege versie plagen zullen natuurlijk opgelost moeten worden, maar daar hebben we wel vertrouwen in. Als de graphics ook nog wat opgeschroefd kunnen worden, dan is het spel zonder twijfel een hele aardige film-game om in de gaten te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten