welkom

welkom

zondag 27 december 2009

The Dark Void

Airtight Games is een studio die gevormd is nadat Microsoft zijn FASA studio opruimde en onder andere het team verantwoordelijk voor de Xbox topper Crimson Skies aan de kant zette. Uit de scherven van de gebroken studio kwam echter Airtight Games tevoorschijn, die meteen aan het werk ging aan een spirituele opvolger van de Crimson Skies serie; Dark Void. Hier onder vind je onze hands-on ervaringen met deze titel.




De setting van Dark Void is, niet verrassend, in een ‘Dark Void’. Een dimensie buiten onze huidige werkelijkheid waarin niets minder dan een consortium aan kwaadaardige wezens schuilen die al duizenden jaren lang de vooruitgang op de aarde manipuleren voor hun eigen sinistere doeleinden. Deze buitenaards ogende wezens heten: ‘The Watchers’ en zijn in deze dimensie opgesloten door een menselijke rebellenfactie genaamd The Survivors die het zat waren om als vee en slaven te dienen voor deze monsters. Inmiddels lijkt het er echter op dat The Watchers een manier gevonden hebben om aan de dimensie te ontsnappen en moeten de rebellen, die hierdoor eveneens opgesloten zitten in de Void, opnieuw een strijd aan gaan om dit te voorkomen. Gelukkig hebben ze hulp, van niemand minder dan Nikola Tesla, de (echte!) uitvinder die begin deze eeuw (toch niet!) stierf en de rebellen hun wapentuig gaf. Maar dat is niet de hoofdpersoon in het spel…

Dat is namelijk Augustus Grey, een bijzonder vindingrijke vrachtpiloot die met zijn charmante ex-vriendinnetje boven de Bermuda-driehoek vliegt en op deze mysterieuze locatie bij toeval (?) de Void dimensie invliegt. Zoals je begrijpt zal August een grote rol spelen in de strijd van de Survivors tegen de Watchers.

Crimson Skies in geest

Hoewel Dark Void de spirituele opvolger genoemd kan worden van Crimson Skies, gaat het spel niet direct van start zoals de klassieker op de eerste Xbox dat deed. Het spel is namelijk een derde persoons shooter die veel doet denken aan titels als Gears of War of Red Faction: Guerilla. Althans in het begin. Na je crash-landing moeten jij en je ex-vriendin (it’s complicated!) hun weg vinden door een dichte jungle, waar ze al snel geconfronteerd worden met de troepen van The Watchers, die zonder waarschuwing aanvallen. Als speler kun je dekking zoeken, van dekking naar dekking rollen, over dekking heen springen en blind over dekking heen schieten. Uiteraard kun je ook, om daadwerkelijk wat metalen Watcher’s te vermoorden, over de schouder van het karakter inzoomen en nauwkeurig over de dekking heen of al lopende schieten.

Dit dekkingsysteem is dan ook een van de centrale elementen van de gameplay die voornamelijk in het begin je leven zal redden. In interessant geconstrueerde levels zul je moeten overleven totdat je kennis maakt met de overlevenden die vechten tegen de Watchers en hun held Nikola Tesla. Na een korte introductie tot deze factie in het verhaal, trakteert het je op een nieuw spelelement; zweven. Nadat Nikola Tesla je een interessante gadget opspelt, waarmee je grote sprongen in de lucht kunt maken en vervolgens zal blijven zweven, wordt het beklimmen van de machtige bergen in de omgeving op zoek naar onderdelen voor nieuwe machines van Tesla een stuk makkelijker.

Hier is een link naar de voorbeeld plaatjes.

http://www.xboxworld.nl/image/60478?displaymode=popup


Met het ‘jump-pack’ zul je een flink aantal levels door moeten brengen en zo bekend raken met de mogelijkheden die je improvisorische jetpack je biedt. In het verloop van het spel krijg je natuurlijk al snel de mogelijkheid daadwerkelijke als een raket door de lucht te vliegen, of weer te stoppen en te zweven. Dat niet alleen, in ware ‘Grand Theft Airplane’-stijl kun je in de lucht vliegtuigen van vriend en vijand overnemen om met de krachtigere wapens in deze machines de rest van de vijanden aan gort te schieten.

Verticale en horizontale actie, allemaal door elkaar

Het mooie aan Dark Void is dat het enkele vastgeroeste concepten van de shooter helemaal overhoop gooit. In het begin zul je voornamelijk op de horizontale grond vijanden verslaan, zoals we reeds vaker gezien hebben, maar dit verandert radicaal wanneer je bijvoorbeeld een in de Bermuda-driehoek verdwenen schip moet verkennen, dat vertikaal naar beneden gericht in de bergen hangt. Dit spectaculaire level laat je ondersteboven dekking zoeken, terwijl je naar vijanden boven, of onder je, schiet. Prachtig gedaan en een element dat in vele levels terug zal komen, waarin je grote installaties moet beklimmen (of andersom) door middel van deze geweldige verticale platform gameplay.

Nu begrijp je al dat her niet bij blijft. De spelers zullen namelijk in gigantische omgevingen vrij kunnen rondvliegen en zo missies moeten uitvoeren rond het uitschakelen van vijandelijke troepen voordat bijvoorbeeld een installatie betreden kan worden, of het verdedigen van het menselijke moederschip op de grond of in de lucht. Deze variatie maakt Dark Void nu al een genot om te spelen, ook al is de code die wij onder ogen hebben lang niet de nieuwste. Daarom dient gezegd te worden dat het gaat om een uitzonderlijk goed in elkaar gezet spel, dat nu al bijna de kwaliteit lijkt te hebben van menig spel dat in de winkel ligt.De wapens in Dark Void zullen ook een grote rol spelen in je avontuur. Zo zul je gedurende je spel zogenaamde ‘tech points’ verdienen met het neerschieten van vijanden of het verkennen van de omgeving. Hiermee zijn de wapens, waarvan er een ruwweg tiental zijn, evenals je jetpack, op te waarderen. Zo zullen ze meer schade doen, accurater worden of sneller vuren. Doe je dit niet, dan kom je er snel achter dat de zwaar bepantserde vijanden flink veel schade kunnen absorberen, zeker omdat deze monsters steeds groter en groter worden in Dark Void.

Baaskarakters spelen een grote rol in het spel. Om de zoveel tijd, meestal aan het eind van een zogenaamde ‘Episode’ van het verhaal, zul je een nieuwe vijand ontdekken die verslagen moet worden in een baasgevecht. Vervolgens zullen deze vijanden zich vaker laten zien in het verloop van het spel als ‘normale’ vijanden, maar dat neemt niet weg dat je eerste ontmoeting met de nieuwe en grotere monsters meestal indrukwekkend is. Het leuke aan het feit dat ze steeds groter worden is de conclusie dat de eindbaas wel van epische proporties moet zijn!Maar hoe is het vliegen nou?Het vliegen in Dark Void is natuurlijk wel het grootste element in het spel, ondanks de vele grond- en verticale gevechten die je tussendoor af moet leggen. Het is dan ook het systeem waar het meeste aandacht aan is gegeven. In de lucht kun je namelijk bijzonder veel. Zo hebben we eerder al aangegeven dat je andere vliegtuigen kunt kapen als je met je jetpack dichtbij genoeg weet te komen. Dit gaat simpelweg door met goede timing een knop in te drukken, die je gracieus op het vliegtuig laat landen, waarna je een mini-game moet volbrengen waarin je de geschutskoepel van het vliegtuig moet ontwijken terwijl je het vliegtuig saboteert. Hierna zul je met een kort ‘quick time event’ de piloot uit zijn stoel moeten gooien. Dit is de eerste paar keer bijzonder leuk, maar wordt een beetje vervelend als je het meerdere keren moet doen, vooral omdat het relatief veel tijd kost om een vliegtuigje over te nemen, hopelijk dat de ontwikkelaar hier iets voor weet te vinden voordat het spel uit is.Eenmaal in de stoel van de UFO (zo heten de vijandelijke schepen) zul je flink kont kunnen schoppen totdat je vliegtuigje het begeeft en je hier uit springt. Overigens kun je natuurlijk ook gewoon rondvliegend en met je jetpack kont schoppen, omdat deze gedurende het spel ook wapens krijgt. In vliegtuig of met jetpack zul je ook het assortiment aan ontwijkende manoeuvres hebben. Zo zul je snel om kunnen draaien, zijwaarts kunnen ontwijken en een aantal andere prachtig ogende animaties kunnen activeren die de spelwereld met duizelingwekkende vaart om je heen laten draaien. Zo moet gezegd worden dat zelfs het opstijgen met je jetpack, een worsteling met de krachten van de raket op je rug, een pareltje voor het oog is. De animaties van de hoofdpersoon in de lucht zijn dan ook van uitzonderlijke kwaliteit. Te voet heb je overigens ook een speciale aanval, mits je naast een vijand staat, waarbij je met een aantal leuke animaties je vijand in een enkel schot van het leven ontdoet.De balans tussen vliegen en lopen is ons onbekend gezien we niet het hele spel hebben doorlopen, maar het is ons wel duidelijk dat veel speelvelden je de mogelijkheid geven je probleem op te lossen zoals jij dat het liefste doet als je aanmaal die nieuwe mogelijkheden hebt. Dus vliegend, klimmend of door dekking te zoeken je vijanden uit te schakelen. Soms moet je natuurlijk combineren, dat het allemaal bijzonder dynamisch en vrij maakt.

Voorlopige ConclusieNa onze speeltijd met Dark Void zijn wij helemaal overtuigd dat het spel de moeite waard wordt. De kwaliteit is reeds hoog en ondanks het feit dat het grafisch misschien af en toe, voornamelijk tijdens de horizontale/verticale schietgedeeltes wat gedateerd oogt, zijn de omgevingen en spectaculaire effecten en animaties menig maal indrukwekkend. Wie weet scherpt de ontwikkelaar de graphics nog wat aan tegen de tijd dat de titel in de winkels ligt. De redelijke stemacteurs en de indrukwekkende muziekstukken van componist Bear McCreary maakte de presentatie sfeer tijdens het spelen in ieder geval uitstekend.Een kleine tegenvaller is dat het spel geen multiplayermodus zal bevatten, maar daarentegen heeft het team zich kunnen concentreren op een single-player campagne met veel baasgevechten, verrassende omgevingen, nieuwe gameplay, spectaculaire actie en aldus onze eerste indrukken een aardig lange spelduur. We kijken absoluut uit naar dit spel van het ex-Crimson Skies team en hebben goede hoop dat de titel een publiek vindt dat al deze samengebrachte en soms unieke gameplayelementen kan waarderen. Zeker in de gaten houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten